Där satt den...

Och bara för att jag är så stolt över att faktiskt ha gjort klar min utvärderingsplan så ska jag visa den här - jag pluggar på de mest underliga tider. Men hjärnan är som piggast efter klockan 21 :)
Så här roligt har jag på kvällarna.
Jag undrar vad jag ska syssla med om ett halv år, när jag (förhoppningsvis) är klar med det här?
Helt klart ska jag ta ett studieuppehåll (eller studieavslut) och fundera på vad jag vill bli när jag blir stor. Kommer ha 20 timmar i veckan över...till vadå?

"Jag har valt att först ge en kort sammanfattning av utvärderingsplanen. Utvärderingsobjektet är taget ifrån ett av utvecklingsområdena på min förskoleenhet.  Jag valde processutvärdering då jag vill ha stöd för en utveckling av verksamheten genom resultatet av utvärderingen. Sedan presenteras planen så som jag skulle använda den i mitt arbete.

Jag har använt mig av Ove Karlssons sju huvudfrågor som stöd vid utformningen av utvärderingsplanen. Dessa frågor är:

1.       Varför sker utvärderingen?

2.       Vilka kunskaper söks och vilka frågor ska besvaras?

3.       Hur ska bedömningen göras och mot vilka kriterier?

4.       Hur ska utvärderingen utformas, med vilken modell eller design?

5.       Vilka är utvärderarens roller?

6.       Hur förhåller sig utvärderingen till politik?

7.       Hur kommer utvärderingen till användning?

Sammanfattning

Område att utvärdera är planeringstiden. Frågeställningen är hur medarbetarna använder sin planeringstid och vad de anser att den har för syfte. Utvärderare är förskolans ledning – dvs förskolans enhetschef. Utvärderingen sker i enkätform, med anonyma svar. Respondenter är samtliga medarbetare på förskoleenheten, sammanlagt 30 personer. Datainsamlingen sammanställs av enhetens två ställföreträdande enhetschefer. Resultatet presenteras på en gemensam arbetsplatsträff, där eventuella åtgärder diskuteras. Tidsplanen är satt mellan den 8 februari till den 10 maj 2010. Med uppföljning under 2011.

Utvärderingsplan

Problemområde och frågeställning

Ledningens önskemål är att varje schemarad ska ha 2,5 timme planeringstid i veckan. Ett flertal av medarbetarna/ arbetslagen anser att de inte hinner med sin planeringstid och andra att de har för lite planeringstid samt en del som inte tycker att den behövs alls, detta har kommunicerats med ledningen vid flera tillfällen. Planeringstiden är både en verksamhets – och arbetsmiljöfråga, då det kan ge upphov till en känsla av oförmåga och stress när verksamhetens mål inte uppnås.

 I Lpfö 98, vilket också förtydligas i den kommande revideringen av förskolans läroplan, anges riktlinjer för det ansvar som personalen i förskolan har.  De anvisningar man ger beträffande kvalitetsbedömning och utvärdering är att förskolans verksamhet ska planeras, genomföras och utvärderas och detta ska ske i förhållande till läroplanens uppställda mål. Verksamheten synliggörs genom pedagogisk dokumentation, vilken är viktig som underlag i diskussioner kring verksamhetens kvalitet och utveckling samt bedömningen av dessa.

I den kommande reviderade läroplanen förtydligas vikten av att utvärdera förskolans verksamhet för att kunna kvalitetssäkra den samt att förskollärarens pedagogiska ansvar förtydligas och stärks.

Av denna anledning anser ledningen att det är viktigt att planeringstiden lyfts upp och diskuteras. Vilken dess syfte är, hur den kopplas till verksamhetsmålen, vad den används till, när den ligger i schemat och varför samt hur den prioriteras vid yttre störningar; sjukdom, semester, frånvaro i barngruppen, vikarier, etc, och hur den kan förändras/förbättras.

Då det i verksamheten finns två yrkeskategorier, barnskötare och förskollärare, med olika kunskapnivåer och kompetens känns det viktigt att neutralisera frågeställningen. För att få så korrekta svar som möjligt kommer utvärderingen att ske i enkätform. Resultatet av datainsamlingen blir mer allmän och ingen yrkeskategori blir utpekad.

Enkäten skickas ut på förskolornas e-post och besvaras anonymt av respondenterna, via samma e-post som utskicket. Alltså inte på den personliga e-postadressen.

Tidsplan och tillvägagångssätt

Syftet med utvärderingen, metoden samt tidsplanen, presenteras i utvecklingsgruppen den 8 februari och i samverkansgruppen den 15 februari. Därefter presenteras arbetet med utvärderingen för samtliga i personalgruppen på arbetsplatsträffen den 22 februari. Enkäten skickas ut till samtliga respondenter den 23 februari. Svar anmodas ha inkommit till den 1 april.

Datainsamlingen kommer att sammanställas internt, av de två ställföreträdande enhetscheferna, vilka sedan kommer att presentera det för enhetschefen. De kriterier som resultatet kommer att bedömas mot är Lpfö 98s mål samt avdelningarnas lokala arbetsplaner, i vilka Lpfö98s mål har specificerats just för de olika avdelningarnas specifika verksamhet.

På den gemensamma arbetsplatsträff 19 april kommer resultatet att redovisas för personalgruppen, i en powerpoint-presentation. Åhörarkopior delas ut som diskussionsunderlag efter presentationen. Resultatet diskuteras i arbetslagen utifrån Lpfö 98s mål och eventuella åtgärder arbetas därefter fram gemensamt. Detta tar i anspråk två arbetsplatsträffar.

 Utvärderingens resultat följs upp med en ny enkätundersökning efter 12 månader."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0